Od soboty – 01.01.2011 obowiązują nowe stawki VAT. W związku z tym producentom zegarków podniesiono procent podatku z 22% do 23%. Oznacza to zmiany cen produktów wielu marek, w tym firmy Swatch. W jaki sposób firma taka jak Swatch, która zrzesza różnych producentów zegarków mechanicznych, poradzi sobie z polityka cenową niewątpliwie cenionych na rynku produktów?
Swatch Group jest szwajcarską firmą zrzeszającą producentów zegarków mechanicznych takich, jak Tissot czy Omega. Sama marka Swatch kojarzona jest z dobrej jakości zegarkami w przystępnych cenach. W związku ze zmianą stawek VAT ceny końcowe dla klientów na pewno ulegną zmianie. Zegarek Swatch, który kosztował przed zmianą stawki VAT 299.00 złotych mógłby na przykład kosztować 302.37. A nie od dziś wiadomo, że ceny produktów kształtowane są w taki sposób żeby zachowały ładny wygląd. Na przykład 345.00 złotych czy 199.00 złotych.
Co w takiej sytuacji może zrobić producent? Kształtować ceny końcowe dla klientów w taki sposób żeby jak najmniej odczuli zmianę. Może zdarzyć się tak, że wzrośnie cena produktu bardziej luksusowego, a zmniejszy się cena produktu z niższej półki. Zapewne znajdzie się sporo niezadowolonych z podwyżek klientów, którzy zaczną narzekać na producenta. Można jednak wziąć pod uwagę, że dodatkowy koszt, który poniesie klient kupujący zegarek Swatch, nie jest czystym zyskiem producenta, a wynikiem zmiany stawki VAT.
Ci, którzy planowali zakupy i jeszcze przed Nowym Rokiem sprezentowali bliskiej osobie zegarek Swatch na pewno odetchnęli z ulgą. Nie muszą już martwić się o to, w jaki sposób ich ulubiona firma rozwiąże problem wyższej stawki VAT dla producentów zegarków. Do następnego zakupu.